imalopolska

najnowsze wiadomości

Zdrowie

Zastrzyk z glukagonem może uratować życie. Kiedy i jak go użyć?

1_17.jpg


Jeśli osoba z cukrzycą typu 1 straciła przytomność, możesz jej uratować życie. Tacy pacjenci mają przy sobie glukagon – hormon podawany przy silnym niedocukrzeniu, objawiającym się właśnie utratą przytomności, której mogą towarzyszyć drgawki. Sporządzony preparat podaje się domięśniowo lub podskórnie. Lek znajdziesz w pomarańczowym pudełku, który diabetyk powinien mieć przy sobie. Jak go podać, wyjaśnia Sylwia Dybkowska, pielęgniarka oddziałowa Oddziału Klinicznego Diabetologii Dziecięcej i Pediatrii Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego WUM.

GlucaGen, czyli preparat zawierający hormon białkowy – glukagon i rozpuszczalnik  może być podawany nie tylko przez personel medyczny, ale również osoby, które nie posiadają wykształcenia medycznego, ale są świadkami ciężkiego niedocukrzenia (hipoglikemii).

Jeśli osoba z cukrzycą typu 1 ma niedocukrzenie, ale jest przytomna, należy natychmiast dać jej do wypicia lub zjedzenia węglowodany proste – doskonale sprawdzą się tu (glukoza, cukier, osłodzona herbata lub inny słodki napój.

Jeśli jednak straciła przytomność, to należy jak najszybciej zrobić zastrzyk. Lek w pomarańczowym pudełku osoba chorująca na cukrzycę typu 1 powinna zawsze nosić przy sobie, podobnie jak bransoletkę informującą o chorobie. Warto wiedzieć, że lek nie wywołuje działań niepożądanych, a podanie zastrzyku jest czynnością ratującą życie, podobnie jak masaż serca w razie zawału.

Jak go użyć?

„Zdejmujemy pomarańczową osłonkę z ampułki. Następnie ściągamy nasadkę ze strzykawki, która zawiera sól fizjologiczną – rozpuszczalnik leku. Przestrzykujemy sól fizjologiczną do ampułki. Powoli mieszamy, nie wstrząsamy. Następnie nabieramy lek do strzykawki. Gdy mamy pełną strzykawkę z rozpuszczonym lekiem, podajemy go pacjentowi domięśniowo lub podskórnie” – poinstruowała pielęgniarka. 

Diabetyk powinien odzyskać przytomność w ciągu 10 minut. Gdy ją odzyska, to powinien przyjąć doustnie węglowodany, aby uzupełnić zapasy glikogenu wątrobowego i zapobiec nawrotowi hipoglikemii. Każdy taki ciężki stan należy skonsultować z lekarzem.

Objawy niedocukrzenia (hipoglikemii):

  • niepokój
  • nudności
  • ból głowy
  • splątanie
  • drżenie rąk
  • kołatanie serca
  • nadmierna potliwość
  • senność
  • drgawki

Przy ciężkim niedocukrzeniu dochodzi do utraty przytomności.

Źródło informacji: Serwis Zdrowie 


Source link

Leave a Comment