imalopolska

najnowsze wiadomości

Kultura

Wojciech Karolak nie żyje. Muzyk miał 82 lata

heqv7z59q5k8xnar4ds5tqcs5dm24c3q.jpg


Wojciech Krzysztof Karolak urodził się 28 maja 1939 r. w Warszawie. Po Powstaniu Warszawskim wraz z rodzicami, jak większość wypędzonych warszawiaków, przez obóz w Pruszkowie, dotarł do Krakowa. Na pewien czas – jak sam mówił – stał się krakusem.

 

Nazywany był najwybitniejszym organistą w historii polskiego jazzu. W 1958 roku zaczął współpracować z zespołem Jazz Believers, a w ciągu dwóch następnych lat był członkiem grupy The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego, ojca prezydenta Warszawy Rafała.

 

Od 1961, już jako pianista, wszedł w skład zespołu Andrzeja Kurylewicza. Z kolei od 1963, razem z Janem Ptaszynem Wróblewskim, współtworzył Polish Jazz Quartet.

 

“Usnął snem wiecznym, w ciszy i spokoju”

Między 1973 a 1978 rokiem grał na organach Hammonda w zespole Mainstream. W latach 80. występował w grupie Time Killers, a także współpracował m.in. z Grzegorzem Ciechowskim przy albumie “Tak! Tak!”. Z kolei po transformacji ustrojowej nagrywał z Jarkiem Śmietaną.

 

ZOBACZ: Henryk Samsonowicz nie żyje. Pierwszy minister edukacji III RP miał 91 lat

 

Karolak napisał muzykę do słów żony dla utworów: “Ballada o spełnionych dniach”, “Wyszłam za mąż, zaraz wracam”, “Miłość jest jak niedziela”, “Krótki metraż”, “Była sobie para” i “Każdy as bierze raz”. W trakcie kariery komponował także z m.in. Krzysztofem Komedą.

 

O śmierci Wojciecha Karolaka poinformował dziennikarz muzyczny Hirek Wrona. “Usnął snem wiecznym. W spokoju i ciszy. R.I.P.” – napisał na Twitterze.

 

 

Informację o śmierci Wojciecha Karolaka podał także Program 1 Polskiego Radia.

 

 

Wojciech Karolak jako doskonały instrumentalista towarzyszył często gwiazdom jazzu występującym na Jazz Jamboree, ale najlepiej czuł się w autorskich, małych zespołach. Jako pianista, organista-hammondzista, a także doskonały kompozytor i aranżer był mistrzem nastroju i bohaterem najciekawszych albumów i koncertów.

 

Bogata twórczość Wojciecha Karolaka

 

Unikał “szufladkowania” i często tworzył także utwory rozrywkowe, muzykę do filmów (np. do “Konopielki” Witolda Leszczyńskiego), spektakli teatralnych i baletowych. Artysta był też autorem ważnych kompozycji jazzowych.

 

Dyskografia muzyka obejmuje kilkadziesiąt tytułów, są to, m.in.: “All Stars Swingtet”, “Jazz Believers”, “Swingtet Jerzego Matuszkiewicza”, “Kwartet Andrzeja Kurylewicza”, “Don Ellis: Jazz Jamboree ’62”, “Luis Hjulmand: Jazz Jamboree ’62”, “The Karolak Trio”, Cecily Fords, “Jerzy Milian: Jazz Jamboree ’64”, “Annie Ross: Jazz Jamboree ’65”, “Atma” – z Michałem Urbaniakiem, “Kujaviak Goes Funky” – ze Zbigniewem Namysłowskim, “Time Killers”, “Wiesław Pieregorólka Big Band”, “Ballads and Other Songs”, “Phone Consultations”, “Songs and Other Ballads” – z Jarosławem Śmietaną, “La Boheme” – z Piotrem Baronem.

 

W ankietach magazynu “Jazz International” w latach 1973-74 Karolak uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu “Jazz Forum” wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer (w latach 1983-86) i organista (1983-88, 1990 oraz 1992-2001). W 2010 r. został uhonorowany nagrodą “Złoty Fryderyk” za całokształt osiągnięć artystycznych

wka/Polsatnews.pl

Czytaj więcej


Source link

Leave a Comment